Jak vypadá fyziologická menstruace?

Délka menstruačního cyklu může mírně kolísat, obvykle má ale 28 dnů. Za začátek cyklu se považuje první den krvácení, které běžně trvá 3–5 dní. Krev by měla mít jasně červenou barvu a neměla by obsahovat tmavší sraženiny

Dysmenorhea

Mnoho žen bohužel pociťuje při menstruaci nepříjemné bolesti v oblasti břicha, kříže nebo vnitřních stran stehen. Bolesti se objevují i několik dní před menstruací nebo ji provází. Mnoho lidí (bohužel včetně lékařů) má za to, že tyto bolesti jsou normální. Jde však o mýtus – bolestivá menstruace je abnormalitou, kterou je vhodné léčit. Odborně se tomuto stavu říká dysmenorhea neboli porucha menstruačního cyklu. Dalšími příznaky poruchy menstruace mohou být:

• nepravidelná menstruace
  • hnědý výtok („špinění“) před krvácením nebo po něm
  • přítomnost sraženin v krvi
  • bolesti hlavy (zejm. v zátylku a v oblasti čela)
  • zvětšení objemu břicha
  • nevolnost, zvracení
  • inkontinence moče i stolice, retence moči, zácpy či průjem
  • bolest při pohlavním styku (dyspareunie)

Příčiny

Dysmonerhea může mít řadu příčin, nicméně jednou z velmi častých jsou svalové dysfunkce. Jsou způsobené zvýšeným napětím svalů pánevního dna nebo blokádou žeber, páteře či pánve. Tím dochází k nedostatečnému prokrvení svalů, zvýšenému napětí orgánů uložených v pánvi a někdy i k poruše nervového zásobení či funkce těchto orgánů. Dobrou zprávou ale je, že tyto obtíže lze úspěšně ovlivnit pomocí fyzioterapie.

Léčba bolestivé menstruace

Cílem fyzioterapie je uvolnění oblasti pánevního dna. Slouží k tomu cviky, které uvolňují přetížené svalové skupiny a naopak posilují svaly ochablé. Tím se navrací správná pozice těla a výrazně klesá nebo zcela mizí bolestivost v dolní části zad, v oblasti pánve a žeber. Zároveň se snižuje riziko inkontinence a dalších komplikací.